Olasz Hummer
Dobrai Norbert 2005.12.08. 14:25
A Fiat a Bolognai Autószalonon mutatta be az Iveco katonai járművéből kialakított harcias tanulmányautóját
Az Oltre bázisa az Iveco LMV volt, az a friss fejlesztésű, katonai célokra
kifejlesztett óriásterepjáró, amelyre már az olasz és a brit hadsereg is leadta a megrendeléseit. A Fiat verzió hasonlóan óriási külső méretekkel rendelkezik, a hossza 4,87 méter, szélessége 2,2 méter, a magassága pedig 2,05 méter. A tengelytáv sem nevezhető éppen kicsinek a maga 3,23 méteres hosszával. A külső kellőképpen brutálisra sikeredett, de erről a hasáb alakú karosszérián kívül az óriási, 26 colos kerekek is jócskán tehetnek, amelyekre 315/40-es Pirelli márkájú utcai gumikat húztak.
Terepjárásra ezek kevéssé alkalmasak, pedig amúgy kimagasló adottságai vannak az Oltrénak az off-road viszonyokhoz: a hasmagasság 50 cm, a gázlómélység 85 cm, (a szívó és a kipufogórendszer átalakításával akár 1,5 méter is lehet), az autó elakadását a három differenciálzárral felvértezett automatikus összkerékhajtás próbálja megakadályozni. A monstrum futóműve független kerékfelfüggesztéseket kapott, az autó megőrzi a stabilitását a keresztirányban a 40%-os, hosszirányban a 80%-os emelkedőn is.
Az üresen négy, teljes terheléssel hét tonnát nyomó Oltre mozgatását egy Iveco fejlesztésű háromliteres turbódízel motorra bízták, amely hatsebességes automataváltón keresztül hajtja a négy kereket. A közös-nyomócsöves négyhengeres motor teljesítménye 185 lóerő, nyomatéka szintén tiszteletet parancsol a maga 456 Nm-es értékével. Persze egy ekkora testet még egy ilyen bivalyerős motor sem mozgat fürgén, a végsebesség is csak 130 km/óra. Az autó ilyen formában valószínűleg sosem kerül szériagyártásba, később azonban elképzelhető, hogy lesz valamilyen polgári kivitele is az Iveco LMV-nek.
|